Archive Pages Design$type=blogging$meta=hide

Apa Itu Kanser Limfoma (Lymphoma)

Kanser Limfoma (Lymphoma) Separuh daripada kejadian kanser darah adalah kanser limfoma atau kanser limfa. Limfa adalah sistem berang...

kanser limfoma lymphoma

Kanser Limfoma (Lymphoma)

Separuh daripada kejadian kanser darah adalah kanser limfoma atau kanser limfa. Limfa adalah sistem berangkai yang terdiri daripada nod limfa di leher, bawah ketiak, celah peha, dada dan perut, sistem limfa bertindak mengeluarkan cecair berlebihan dari badan dan juga membina sistem imun badan.

Sel darah putih yang abnormal (sel kanser) akan membelah dan berkumpul dalam nod limfa, lama kelamaan kumpulan sel kanser ini akan menganggu sistem pertahanan tubuh.


Bagaimana Kanser Limfoma Terbentuk



Kanser limfoma bermula daripada sel darah putih yang dipanggil lymphocytes. Lymphocytes adalah faktor penting kepada sistem pertahanan badan.

Ia bergerak dan mengalir dalam jaringan sistem limfa yang tersendiri dari satu bahagian nod limfa ke nod yang lain. Lymphocytes mampu bergerak ke dalam sistem peredaran darah dan tisu sel badan untuk bertindak balas dengan serangan bakteria dan virus.

Kanser limfoma (lymphoma) terbentuk apabila sel Lymphocytes membiak dan membahagi dalam kadar yang tidak terkawal sehingga membesar dan membentuk tumor. 

Tumor ini akan membesar dan menjejaskan tisu dan organ badan yang masih sihat. 


Golongan Yang Berisiko Mengidap Kanser Limfoma

  1. Warga tua
  2. Lelaki
  3. Mengahadapi masalah auto-imun
  4. Pengidap HIV/AIDS
  5. Banyak memakan daging merah dan lemak
  6. Selalu terdedah kepada bahan kimia


Tanda Tanda Kanser Limfoma

  1. Nod limfa membengkak pada bawah ketiak, leher, atau celah paha.
  2. Demam
  3. Badan menjadi lemah dan keletihan
  4. Hilang berat badan
  5. Sentiasa berpeluh
  6. Sukar benafas dan sering sakit dada
  7. Gatal gatal pada kulit
  8. Ruam kulit


Bagaimana Kanser Limfoma Dirawat?

Doktor akan mengambil sedikit sampel dari dalam nod limfa yang membengkak untuk diuji.

Ujian lain yang akan dilakukan adalah ujian darah, biopsi sum sum tulang, dan juga CT scan atau PER scan. Ini bagi menentukan tahap kanser yang dialami.

Jenis rawatan akan dilakukan oleh doktor dengan mengambil kira faktor usia, tahap kesihatan, tahap kanser dan jenis kanser.

Antara rawatan yang bakal dilakukan untuk penyakit ini adalah:-
  1. Kimoterapi
  2. Kimoerapi dan radioterapi ke kawasan sakit
  3. Terapi biologi - contohnya suntikan antibodi terus ke kawasan sakit.
  4. Rawatan Stem Cell


Adakah Kanser Limfoma Boleh Dielakan?


Oleh sebab punca utama kanser limfoma tidak dapat dikenalpasti puncanya, maka tiada cara yang jelas yang boleh disarankan.

Walaubagaimanapun, pencegahan adalah cara terbaik daripada merawat. Amalkan gaya hidup yang sihat dan jauhi sebarang perkara yang boleh menyumbang ke arah terjadinya kanser.

Jika ada didapati mempunyai tanda tanda berulang seperti yang disenaraikan sebelum ini, lakukan pemeriksaan segera dan jangan bertangguh.

tuah primadona

Kongsi Penderitaan Kanser Anda Kepada Kami


Kami mempunyai kisah kejayaan penderita kanser yang kini miliki kehidupan yang lebih sihat. Dapatkan info lanjut sekarang!





DISCLAIMER : Produk Sari Agegard tidak bertujuan merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Sebarang testimoni yang dipaparkan adalah pengalaman peribadi individu dan kesan ke atas setiap individu mungkin berbeza”

Produk ini adalah makanan tambahan dan ia sesuai dijadikan sebagai ikhtiar sampingan selain terus mendapatkan rawatan hospital & doktor.

COMMENTS

BLOGGER: 3
Loading...
Name

jenis kanser kanser kanser darah kanser hati kanser paru paru kanser payudara kanser usus kesan kanser mamogram makanan anti kanser makanan untuk pesakit kanser mamogram tanda tanda kanser tips kanser ujian mamogram
false
ltr
item
Kenali Kanser: Apa Itu Kanser Limfoma (Lymphoma)
Apa Itu Kanser Limfoma (Lymphoma)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh5tPVeksaGkAIHizFv1KK7lsOKJRr8HWbqyUh5IXchtoZ8wro59ChHAqqUDVHTdZKvB0ydL4ZTs10W4U-81HsTtGSe6kTSFN7nanY9Ww7vkL8TaXGLdLPVUIv7IFXIlg1eTL5TpoCFZZui/s1600/07+kanser+limfoma.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh5tPVeksaGkAIHizFv1KK7lsOKJRr8HWbqyUh5IXchtoZ8wro59ChHAqqUDVHTdZKvB0ydL4ZTs10W4U-81HsTtGSe6kTSFN7nanY9Ww7vkL8TaXGLdLPVUIv7IFXIlg1eTL5TpoCFZZui/s72-c/07+kanser+limfoma.jpg
Kenali Kanser
http://kenalikanser.blogspot.com/2016/03/apa-itu-kanser-limfoma-lymphoma.html
http://kenalikanser.blogspot.com/
http://kenalikanser.blogspot.com/
http://kenalikanser.blogspot.com/2016/03/apa-itu-kanser-limfoma-lymphoma.html
true
6213291667340549323
UTF-8
Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago